سفر به ننگرهار
مشعل مشعل

ننگر هار : 6 دلو85 خورشيدی

هیأتی تحت ریاست محترم شیر محمد بزرگر رئیس مجلس موسسان نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان بتاریخ 5 دلو 85 غرض باز دید از شورا های ولایتی ننگرهار ولغمان عازم شرق کشور شدند. پس از مواصلت به شهر همیشه بهار جلال آباد با هیأت اجرائیه در دفتر شورای ولایتی ننگرهار ملاقات نمود. در آغازگزارش محترم دهقانزاده رئیس شورای ولایتی را استماع نموده و محترم نعیم نوابی فرزند مرحوم تولی مشر نواب خان از شخصیت های ملی را که برای وصل و معرفی جمعی از مبارزین وطنپرست به شورای ولایتی ننگرهار با هیأت سفر نموده بود.به هیأت اجرائیه شورای ولایتی معرفی کرد. سپس در جلسه فعالین که به مناسبت یک سالگی راجستر شدن نهضت تدویر یافته بود شرکت نمود.

محترم دهقانزاده رئیس شورای ولایتی ننگرهار نهضت فراگیر به هیأت خوش آمدید گفته آنها را به حاضرین معرفی کرد. بعداً گزارش از کار شورای ولایتی را ارائه کرد که پیرامون آن امیر جان شرافت از شهر جلال آباد ، مطیح اله از ولسوالی بتی کوت ، شیر محمد از ناحیه پنج ، هاشم کارگر ، عمادالدین معلم و گل هاشم مستری بحث نمودند. آنان در سخنراني های شان نکاتی چون اینکه ما قبل از راجستر شدن پراگنده بودیم ، دوازده شورا بوجود آمده، واحد های اولیه در محلات کار و محلات زیست فعالیت دارند، همه دستاورد است اما کافی نیست. هنوزهم ما در شروع کار هستیم . انتخابات پارلمانی ، شوراهای ولایتی ، ولسوالی وشاروالی است. باید کار کنیم تا درین مبارزه دستاورد داشته باشیم، به وحدت باید زیاد توجه شود.همچنان پيرامون مشکلات تخنيکي چون عدم داشتن دفتر حزبي در نواحي تماس گرفته شد .

سپس محترم بزرگر رئیس مجلس موسسان چنین آغاز سخن نمود :

قبل از اینکه حرفی داشته باشم باید بگویم که من تحت تاثیر صحبت رفقا هستم ، در جمع چهره های پخته شده و آبدیده در کوره مبارزه صحبت مشکل است. مردم ننگرهار در دفاع مستقلانه حماسه آفریدند. پوزه دشمنان داخلی و خارجی را که می خواستند به اصطلاح با فتح جلال آباد از آن بحیث تخته خیز برای فشار کابل استفاده کنندبه خاک مالیدند. از هر گوشه وطن ما نماينده گان همه ملیت های باهم برادر بیاری مردم جلال آباد شتافتند و وحدت ملی را طوری که شایسته افغانها است به اثبات رسانیدند.در صحبت رفقا کمبودی ها و مشکلات مطرح شد که طبیعی است ، یکسال فرصت کوتاهي است . اگر طفلی بدنیا می آید و یکساله میشود قدرت راه رفتن ندارد ، زمان ، زمان کافی نیست که به همه مشکلات فایق شویم ولی اراده قوی و امیداواری عظیم داریم که به آن غلبه می نمائیم . ما نباید در انتظار دیگران بنشینیم. جمع شدن فعلی ما خود دستاورد است. چه چیز ما را جمع کرده؟ کی فرمان داده ؟ فقط مشترکات ما در برابر جامعه ما را پیوند داده و در زیراین سقف جمع آمده ایم . اینکه کدام کارها انجام شده ، کدام بخش ها به کار بیشتر نیاز دارد مربوط تنها رفيق دهقانزاده نیست.

نهضت ما مربوط یک قسمت تاریخ می شود نه کل تاریخ، ولی ریشه در جنبش استقلال طلبی ، مشروطه خواهی و تجدد گرایی دارد. ما نباید شهدای نازنین خود را فراموش کنیم . در جنگ بین عدل و انصاف و بی عدالتی شما خون دادید ولی اژدهای هزار سر ، سربالا کرد. ما برای غنیمت گرفتن ملکیت های دیگران تصمیم نگرفتیم ، ما نان ، لباس ، کار می خواستیم . ازین حق ما را محروم کردند ، ظلم و بیداد کردند و کشور ویران شد مقصر اصلی کیست ؟

در رابطه بحث وحدت های ما بايدخاطر نشان سازم که وحدت میکانیکی بدرد نمی خورد . وحدت باید ارگانیک باشد. اگر بدان نایل می شدیم چنین نمی شد ، استادان و رهبران مکتب ما که مکتب و طنپرستی و مدرسه به سعادت رساندن انسان است، همه زنده گی، جوانی و انرژی شان را درین راه صرف کردند و میراث گرانبهای معنوی از خود به جا گذاشتند. نه قصری ، نه شرکتی ، نه سرمایه ای . ببینید زنده يادمحمود بریالی با یک جمپر رفت و با کفن آمد. بالاتر  از این به امتحانی نیاز نيست. صبور بودن ، تحمل داشتن و قضایا را علماً به بحث گرفتن باید خصیصه هر نهضتی باشد، دایر نمودن به موقع جلسات به استحکام سازمان ها و تحکیم انضباط یاری می رساند. اوضاع سیاسی و نظامی را باید تحلیل و مطالعه نمائیم. وضع کشور ، منطقه و جهان و سمت وسوی گرایشات مسلط به آن را ریشه یابی کنیم و جهات منفی آنرا که در تقابل با منافع ملی ما قرار می گیرد افشا نمائیم ، باید کورس های اساسنامه و برنامه تدویر شود. نهضت فراگیر کانون همبستگی  فعالان و آگاهان سیاسی کشور است که به خاطر حفظ و حراست منافع ملی و ایجاد جامعه پیشرفته ، متجدد ، عدالت پسند و ترقی خواه مبارزه می کند. دارای اصول و ضوابط سازمانی و مرامی میباشد که اساس وحدت نهضت فراگیر را تشکیل میدهد. همه اعضا باید آنرا درک کنند و در ترویج و تبلیغ ان بکوشند. هرگونه معامله گری و حقه بازی را مردود دانسته افشا نمایند.

فساد اداری بیدادی می کند ، جوانان از بیکاری رنج می برند ، فرار مغز ها عملی میشود ، کارد به استخوان مردم رسیده ، همه خواهان تغیير و تحول اند، مردم ما میگویند از یکدست صدا بر نمی خیزد.

ما به تمامی احزاب ملی ، دموکراتیک و وطنپرست احترام داریم . سیاست ما را سیاست  ائتلاف ها ، اتحاد ها ، جبهه ساختن ها و بالاخره وحدت تشکیل میدهد. درینصورت به تغیير و تحول که خواسته مردم است می توان نایل شد. باید همه نیروها در قبال این وضع احساس مسولیت کنند. منافع ملی را بر منافع حزبی و واقعیت را برسلیقه گرایی ها ترجیع بدهند. باید تجربه فرصت های از دست رفته را بیاموزیم. نباید دیگر فرصت را بیشتر از اين ازدست داد. باید بر وجوه اشتراکات تکیه کنیم و از افتراق بپرهیزیم . نهضت فراگیر درین راستا کاملاً  صادق است ، ولی با اصول خود معامله نمی کنیم. کم بینی ، خورد بینی و حقیر شمردن دیگران در اخلاق نهضتی نمی گنجد و به دیگران هم چنین برخورد را اجازه نمیدهد. نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان چپ بود، چپ هست و چپ باقی خواهد ماند .در اخیر برای همه شما و فامیل های تان طول عمر وسعادت  خواسته و در امور زنده گی ، کار و مبارزه برای تان پیروزی آرزو می کنم.

 

 


February 5th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها